Özet
Bu
çalışmanın amacı, matematik öğretmeni adaylarının derslerinde kullandıkları limit
kavramına özgü öğretim stratejilerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda nitel
araştırma yöntemlerinden biri olan özel durum çalışması deseninden
yararlanılmıştır.
Çalışma
son sınıf dört ortaöğretim matematik öğretmeni adayı ile gerçekleştirilmiştir.
Veriler, katılımcıların limit kavramına yönelik hazırladıkları ders
planlarından, derslerinin video kayıtlarından ve yarı-yapılandırılmış
görüşmelerin ses kayıtlarından derlenmiştir. Katılımcıların öğretimlerinde kullandıkları
limit kavramına özgü öğretim stratejileri konuya özgü gösterimler ve konuya
özgü etkinlikler bağlamında incelenmiştir. Limit kavramına özgü kullanılan
gösterimler (a) şekilsel, (b) sayı doğrusu, (c) tablo, (d) grafiksel, (e)
cebirsel ve (f) sözel gösterimler şeklindedir. Konuya özgü etkinlikler ise (a)
oyun, (b) günlük yaşam örneği, (c) animasyon, (d) görsellerle desteklenmiş senaryo,
(e) analoji, (f) Escher’in resimleri, (g) farklı bilim dalları, (h) polinom fonksiyonlarda
limit değerini tartışma ve (i) limite ilişkin özelikleri pekiştirme olarak gruplandırılmıştır.
Katılımcıların sıklıkla kullandıkları gösterim şekilleri sözel ve cebirsel gösterimler
olmuştur. Katılımcılar limit kavramını ağırlıklı olarak ilk derslerinde günlük
yaşamla ilişkilendirmişler ve kendileri ile yapılan görüşmelerde bu stratejiyi
tercih etme sebeplerini, öğrencilerin limit kavramını daha iyi
anlayabilmelerini sağlamak olarak belirtmişlerdir.
Semiha KULA- Esra BUKOVA GÜZEL
Milli Eğitim Dergisi Bahar 2015 Sayı 206; sayfa 160
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder